Making A Way Out Of No Way: PILOT Project Results

Fostering expression, inclusivity, and community engagement, the project has become a beacon of hope for marginalized communities in San Juan.

The PILOT Project, «Making a Way out of No Way» is an innovative initiative aimed at improving the lives of underserved youth in San Juan, Argentina, by combining music education, values-based learning, and brain health awareness. The project was supported by the Atlantic Institute, coordinated by seven Fellows (Agustin Ibáñez, Dominic Campbell, Jane Sloane, Ariadne Gorring, Tim Aye-Hardy, Hassena Majid, Ganzamungu Zihindula), managed by Brainlat Institute (Alejandra Davidziuk and Alfonsina Ibáñez) and implemented by a team of local professionals (musicians Indio y Gustavo, Diana Bruno, Luciana Vita, Carlos Cepeda, Laura Noguera, Mariana Zunino, Florencia Portillo, Belén Cañadas, Lucas Yúdica, Andrea del Río, Juan Manuel Flores, Tomas Rostoll, Agustina Hernández Reyna, Guillermina Garcés, Greta Galán, Gerardo Ariel Andino, Romina Alejandra Pedrozo de la Vega, Laura Elisa Villagra, Valentina Carmona and Constanza Miranda).

In 2024, the project has achieved remarkable milestones:

  • Building an transdisciplinary and international taskforce: 30 professionals, including musicians, educators, and health experts, collaborated to design and implement the program. This included 13 preparatory meetings to establish strategies, activities, and evaluation tools.
  • Training and awareness: Four intensive workshops in San Juan introduced brain health concepts and their integration into music education. Additionally, 12 training sessions in Dublin provided musicians with the tools and theoretical and practical knowledge to address the concepts of brain health, adapt them to an adolescent audience, and link them to pro-social behavior through music.
  • Community engagement: Over 20 awareness talks reached more than 1,100 people in San Juan and Dublin. Pilot guitar classes in Vallegrande, Los Pinos, and Rivadavia allowed 47 young participants to explore their musical potential.
  • Institutional collaborations: Partnerships with organizations like the Ministry of Health, the Municipality of San Juan, Universidad Católica de Cuyo and Universidad Nacional de San Juan facilitated the program’s outreach. Support was also provided by the GBHI-Trinity Colleg Dublin, the former Foecyt camping site of the Municipality of Rawson, the Villa Chacabuco Neighborhood Union, Rivadavia, the Neighborhood Union of Barrio Los Pinos, Chimbas, the Cervantes Institute, the Ausonia Club, the Rufrano Club and McEwen Mining’s Los Azules Project.

The project’s impact extends beyond music. Young mothers in Rivadavia learned about brain health for their children, while initiatives like the «Universo de Cerebros» puppet show educated over 2,000 children on brain health. These activities highlight the transformative power of integrating arts and health education.

Despite economic and political challenges, the PILOT Project has exceeded its goals, inspiring communities and setting a foundation for future growth. The initiative continues to demonstrate how arts and brain health education can reimagine and reinvent lives, fostering a culture of well-being and inclusivity.


 

Promoviendo la expresión, inclusión y participación comunitaria, el proyecto se ha convertido en un faro de esperanza para comunidades marginadas.

El Proyecto PILOT, «Haciendo Camino donde no lo hay» es una innovadora iniciativa destinada a mejorar la vida de jóvenes en comunidades vulnerables de San Juan, Argentina, mediante la combinación de educación musical, aprendizaje basado en valores y concientización sobre salud cerebral. El proyecto contó con el apoyo del Atlantic Institute, fue coordinado por siete Fellows (Agustin Ibáñez, Dominic Campbell, Jane Sloane, Ariadne Gorring, Tim Aye-Hardy, Hassena Majid, Ganzamungu Zihindula), gestionado por el Instituto Brainlat de UAI (Alejandra Davidziuk y Alfonsina Ibáñez) e implementado por un equipo de profesionales locales (músicos Indio y Gustavo, Diana Bruno, Luciana Vita, Carlos Cepeda, Laura Noguera, Mariana Zunino, Florencia Portillo, Belén Cañadas, Lucas Yúdica, Andrea del Río, Juan Manuel Flores, Tomas Rostoll, Agustina Hernández Reyna, Guillermina Garcés, Greta Galán, Gerardo Ariel Andino, Romina Alejandra Pedrozo de la Vega, Laura Elisa Villagra, Valentina Carmona y Constanza Miranda).

En 2024, el proyecto ha logrado hitos destacados:

  • Construcción de un equipo transdisciplinario e internacional: 30 profesionales, incluidos músicos, educadores y expertos en salud, colaboraron para diseñar e implementar el programa. Esto incluyó 13 reuniones preparatorias para establecer estrategias, actividades y herramientas de evaluación.
  • Capacitación y concientización: Cuatro talleres intensivos en San Juan introdujeron conceptos de salud cerebral y su integración en la educación musical. Además, 12 sesiones de capacitación en Dublín brindaron herramientas y conocimientos teórico-práctico a los músicos para abordar los conceptos de salud cerebral, adaptarlo a una audiencia adolescente y conectarlo con un comportamiento prosocial a través de la música.
  • Vinculación comunitaria: Más de 20 charlas de sensibilización alcanzaron a más de 1,100 personas en San Juan y Dublín. Clases piloto de guitarra en Vallegrande, Los Pinos y Rivadavia permitieron a 47 jóvenes explorar su potencial musical.
  • Colaboraciones institucionales: Acuerdos con organizaciones como el Ministerio de Salud, la Municipalidad de San Juan, la Universidad Católica de Cuyo y la Universidad nacional de San Juan facilitaron la implementación del programa. También se contó con el apoyo del GBHI-Trinity Colleg Dublin, ex camping Foecyt de la Municipalidad de Rawson, la Unión Vecinal Villa Chacabuco, Rivadavia, la Unión Vecinal del Barrio Los Pinos, Chimbas, el Instituto Cervantes, el Club Ausonia, el Club Rufrano y el Proyecto Los Azules de McEwen Mining.

El impacto del proyecto trasciende la música. Jóvenes madres en Rivadavia aprendieron sobre la salud cerebral de sus hijos, mientras que iniciativas como el show de títeres «Universo de Cerebros» educaron a más de 2,000 niños sobre salud cerebral. Estas actividades destacan el poder transformador de integrar artes y educación en salud.

A pesar de los desafíos económicos y políticos, el Proyecto PILOT ha superado sus objetivos, inspirando a comunidades y sentando las bases para un crecimiento futuro. La iniciativa sigue demostrando cómo las artes y la educación de salud cerebral pueden ayudar a reimaginar y reinventar vidas, fomentando una cultura de bienestar e inclusión.

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